1 Mayıs 2021 Cumartesi

Genel Olarak Zorunlu Sigortalılar

Genel Olarak

5510 sayılı Kanun'la, daha önceki dönemden farklı olarak, sosyal sigortada “çok yasa”dan “tek yasa”ya geçilmiş; bunun yanında ayrıca “sosyal sigorta yardımı” olarak adlandırabileceğimiz parasal yardımlarla sağlık hizmet sunumu birbirinden ayrılmıştır. Bu ayrıma uygun olarak da Kanun’da iki farklı sigortalı kavramı ortaya çıkmıştır. Gerçekten Kanun'un 4. maddesi, geçici işgöremezlik ödeneği, sürekli ş-göremezlik geliri, ölüm geliri, malullük, yaşlılık ve ölüm aylığı gibi parasal yardımlara hak kazanma bakımından “sosyal sigortalı’’ diyebileceğimiz bir “sigortalı’’ kavramı öngörürken; 60. madde sadece sağlık hizmet sunumuna ilişkin yardımlardan yararlanacak “genel sağlık sigortalısı’’ kavramını düzenlemiştir (Akın, 28; Güzel/Okur/Caniklioğlu, 92; Sözer/Saraç,12, 152-159, 152-153). Belirtelim ki “genel sağlık sigortalısı” kavramı başka bir başlık altında ayrıca inceleneceği için bu başlık altında sadece “sosyal sigortalı’’ kavramı üzerinde durulacaktır.

5510 sayılı Kanun, ayrıca daha önce başka Kanun'ların kapsamına giren sigortalıları aynı Kanun’un kapsamına almıştır (m.4). Bu kapsamda, daha önce 506 sayılı Kanun'un kapsamına girenler, Kanun'un m.4/I, (a) bendinde; 1479 sayılı Kanun'un kapsamına girenler m.4/I, (b) bendinde; 5434 sayılı Kanun'un kapsamına girenler ise m.4/1, (c) bendinde sigortalı olarak sayılmışlardır (geç. m./I). Ayrıca daha önce bu Kanun'lara göre geçen sürelerin nasıl değerlendirileceğine ilişkin olarak da 5510 sayılı Kanun’un geç. 7. maddesinin birinci fıkrasında düzenleme yapılmıştır. Tarım kesiminde bir iş sözleşmesine göre süreksiz işlerde çalışanlar da 2925 sayılı Kanun'un bazı hükümleri yürürlükte bırakılarak başka bazı koşullularla yine 5510 sayılı Kanun'un kapsamına alınmışlardır (Ek m.5). Biz de bu ayrıma uygun olarak sigortalıları 4. maddedeki düzenleniş biçimine uygun olarak ayrı ayrı inceleyeceğiz.

http://www.sgk.gov.tr adresinden ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.

Öte yandan sosyal sigortalarda sigortalı kavramı, sadece zorunlu sigortalılarla sınırlı değildir. Bunun dışında Kanun'da “isteğe bağlı sigorta” tekniği ile sosyal güvenceye kavuşturulanlar da bulunmaktadır. Bu nedenle sigortalı kavramı altında isteğe bağlı sigortalılar üzerinde de durulmalıdır. Nihayet Kanun'un kapsamı bakımından işveren, işveren vekili ve alt işveren kavramları da önem taşımaktadır, zira bu kişiler sosyal sigortalardan yararlanan kişiler içinde olmasalar da sigortalı çalıştırdıkları için Kanun'da öngörülen birçok yükümlülüğün kapsamında yer almaktadırlar. Bu nedenle Kanun'un kişiler açısından kapsamı dendiğinde yukarıda sayılan tüm kavramların üzerinde durulması gerekmektedir. Biz de bu açıklamalara uygun olarak önce zorunlu ve isteğe bağlı sigortalı kavramlarını, ardından hak sahibi-bakmakla yükümlü olunan kişi kavramını ve son olarak da işveren, işveren vekili ve alt işveren kavramlarını inceleyeceğiz.

Sosyal Güvenlik Kurumunun Çeşitli Mali Hükümleri

Çeşitli Mali Hükümler

Genel yönetim giderleri, Kurumun yıllık toplam gelirinin % 5'ini aşamaz.

Kurumun elde ettiği her türlü gelirin riskin dağıtılması ilkesi ve basiretli yönetim kurallarına göre Kurum lehine en yüksek getiriyi sağlayacak şekilde yönetilmesi esastır.

Süresi içinde ödenmeyen sosyal sigorta ve genel sağlık sigortası primleri, işsizlik sigortası primleri, idari para cezalan, gecikme zamları, katılım payları; Kurum alacağına dönüşür ve bu alacakların tahsilinde 6183 sayılı Amme Alacakların Tahsil Usulü Hakkında Kanun'un 51, 102 ve 106. maddeleri hariç diğer maddeleri uygulanır.

Diğer giderlerin primler ve primlerin değerlendirilmesinden elde edilecek gelirler ile karşılanması esastır. Sosyal güvenlik kanunları dışında Kurum giderlerini artıracak yasal düzenlemelerin Kuruma getireceği mali yükün merkezî yönetim bütçesinden karşılanması zorunludur.

Sosyal sigorta fonu, genel sağlık sigortası fonu ile hiçbir şekilde birleştirilemez ve fonlar arasında kaynak aktarılamaz (m.37).