2 Aralık 2015 Çarşamba

Hiyerarşi

Hiyerarşi
İdâre hukukunda hiyerarşi kavRamı, idâre teşkilatı içinde yer alan makam ve görevlilerin aşağıdan yukarıya doğru birbirlerine derece derece bağlanarak tepedeki yetkili ya da yetkililere tâbi olmasını ifade eder (Duran, 1982, s.56). Hiyerarşi sayesinde idârî teşkilatın en üst makamında bulunan yönetici, tüm örgütü yönlendirebilmek ve yönetebilmek imkânına sahip olmaktadır.
Hiyerarşi gücü ve ilişkisi sadece asta emir vermek ve onu yönlendirmek değildir. Hiyerarşi gücü ve ilişkisi aynı zamanda astı davranışlarından dolayı ödüllendirmek ya da cezalandırmak yetkisini de içerir.

 

KAYNAK: www.puuny.com

Kanunsuz Emir

Kanunsuz Emir
Anayasamızın 137. maddesine göre kamu hizmetinde herhangi bir sıfat ve surette çalışan kimse, üstünden aldığı emri yönetmelik, tüzük, kanun ve Anayasaya hükümlerine aykırı görürse yerine getirmez. Bu durumda aykırılığı o emri verene bildirir. Üstü, emrinde ısrar eder ve bu emri yazı ile tekrarlarsa, emir yerine getirilir. Yazı ile emri tekrarlayan üst, emrin yerine getirilmesinden doğacak sorumluluğu üstlenmiş olur. Bu durumda emri yerine getiren ast sorumlu olmaz. Ancak konusu suç olan hiçbir emir yerine getirilemez. Konusu suç olan emrin yerine getirilmesi durumunda, emri veren de uygulayan da sorumludur.
Konusu kanuna aykırı olan emri yerine getiren memurun sorumluluğu var mıdır? İdârî Vesâyet
İdârî Vesayet: idarenin bütünlüğünü sağlamak amacıyla, merkez konumundaki kamu tüzel kişisinin yerinden yönetim kuruluşları üzerinde sahip olduğu denetim yetkisidir.
İdârî vesâyet, merkez konumundaki idârenin, yerinden yönetim idârelerinin yürütülebilir kararlarını ve işlemlerini denetlemek ve bu kararları bozabilmek yetkisidir. İdârî vesâyet, merkez konumundaki idâre ile yerinden yönetim idâreleri arasında bir bağ oluşturmak ve yerinden yönetim idârelerinin karar ve işlemleriyle devletin birliğini, kamu hizmetlerinin bütünlüğünü ihlal etmelerine engel olmak için kabul edilmiş bir araçtır (Onar, 1966, s.622).

 

KAYNAK: www.puuny.com