1 Mayıs 2021 Cumartesi

Sosyal Güvenlik Uzmanı, Müfettiş ve Yardımcıları

 Kurumda sosyal güvenlik uzman yardımcısı veya müfettiş yardımcısı kadrolarına atanabilmek için 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 48. maddesinde sayılan genel şartlara ilave olarak

En az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumların hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler, tıp, diş hekimliği, eczacılık fakültelerinden veya sosyal hizmetler, sağlık idaresi veya sağlık yönetimi, matematik, istatistik, aktüerya, bankacılık, sigortacılık, işletme mühendisliği, endüstri mühendisliği, yazılım mühendisliği, elektronik mühendisliği, elektrik ve elektronik mühendisliği, bilgisayar mühendisliği bölümlerinden ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak,

Mesleki konular ve yabancı dilde yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak,

Sınavın yapıldığı yılın ocak ayının ilk gününde otuz yaşını doldurmamış olmak şartları aranır.

Sosyal güvenlik uzman yardımcısı veya müfettiş yardımcısı olarak atananlar; en az üç yıl fiilen çalışmak, olumlu sicil almak ve Kurumca belirlenen konuda tez ha-zırlamak kaydıyla sosyal güvenlik uzman yardımcıları, sosyal güvenlik uzmanlığı için; müfettiş yardımcıları ise müfettişlik için açılacak yeterlik sınavına girme hak-kını kazanırlar. Yeterlik sınavlarında başarılı olanlar; İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinden birinde Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde belge ibraz etmeleri hâlinde Sosyal Güvenlik Uzmanı veya Müfettiş kadrolarına atanırlar. Sosyal güvenlik uzmanlığı veya müfettişlik yeterlik sınavında başarı gösteremeyenlere, yeterlik sınavından itibaren bir yıl içinde bir hak daha verilir.

Bu süre sonunda da yeterlik sınavında başarı gösteremeyenler, durumlarına uygun diğer kadrolara atanırlar.

Sosyal güvenlik uzmanlığı veya müfettişlik yeterlik sınavında başarılı olmasına rağmen yabancı dil belgesini ibraz edemeyenlere, yabancı dil belgesini ibraz etmeleri için yeterlik sınavından itibaren iki yıl süre tanınır. Bu süre sonunda da yaban-cı dil belgesini ibraz edemeyenler, durumlarına uygun diğer kadrolara atanırlar.

Sosyal Güvenlik Kurumunda Başkan, Başkan Yardımcısı, Genel Müdür, Rehberlik ve Teftiş Başkanı, Strateji Geliştirme Başkanı, Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanı ve I. Hukuk Müşaviri kadrolarına müşterek kararname ile, diğer Daire Başkanı ve Sosyal Güvenlik il Müdürü kadrolarına Başkanın önerisi üzerine Bakan onayı ile, bunların dışında kalan Kurum kadrolarına ise Başkan onayı ile atama yapılır.

Yardımcılıkta geçirilen süre, askerlik hizmetinde veya ücretsiz izinde geçirilen süreler hariç beş yılı aşamaz.

Sosyal güvenlik uzman yardımcılarının ve müfettiş yardımcılarının mesleğe alınma, tez hazırlama, yetiştirilme, yeterlik sınavları ile diğer konulara ilişkin usul ve esaslar Kurumca çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir (m.30).

Sosyal Güvenlik Kurumu Taşra Teşkilatı

Taşra Teşkilatı

Başkanlığın taşra teşkilatı, her ilde kurulan sosyal güvenlik il müdürlükleri ile sosyal güvenlik il müdürlüklerine bağlı olarak kurulacak sosyal güvenlik merkezlerinden oluşur.

il ve ilçelerde nüfus, sigortalı ve genel sağlık sigortalısı sayısı, işyeri sayısı, işlem yoğunluğu ve belirlenecek diğer kriterler doğrultusunda yeteri kadar sosyal güvenlik merkezi kurulabilir veya kaldırılabilir (m.27).

il müdürlülerinin görevleri şunlardır:

Görev alanı içindeki sigortalı, işveren, emekli, hak sahibi ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler ile genel sağlık sigortalılarının tespit edilmesine ilişkin işlemleri yürütmek,

Sigorta primi ve buna ilişkin tahakkuk, tebliğ, tahsil, terkin, tecil, iade, ödeme, muhasebe ve benzeri işlemleri yürütmek,

Kuruma borcu olanların 6183 sayılı Amme Alacakların Tahsil Usulü Hak-kında Kanun'un 48'inci maddesine göre yapılacak tecil ve taksitlendirme taleplerinin Yönetim Kurulunun verdiği yetkiler nispetinde değerlendirerek karara bağlanmasına, birim yetkisini aşan talepler için karar alınmak üzere yetkili makamlara sunulmasına ilişkin işlemleri yürütmek,

Gerçekleştirilen işlemlere ilişkin oluşan ihtilaflarda, ilgili yargı mercileri nez-dinde Başkan adına talep ve savunmalarda bulunmak, gerektiğinde itiraz, temyiz ve tashihi karar talebinde bulunmak, yargı kararlarının uygulanması işlemlerini yürütmek,

Sosyal güvenlikle ilgili kanunların uygulanması ile hak ve ödevleri konusunda işveren, sigortalı ve hak sahiplerinin bilgilendirilmesi işlemlerini yürütmek,

Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı sorumluluğunda bulunmayan il içindeki Kuruma ait çocuk bakımevleri, huzurevleri ile eğitim ve sosyal tesislerin işletilmesini sağlamak ve bunlara ilişkin işlemleri yürütmek,

Bilgi işlem, istatistik, veri toplama, denetleme, inceleme ve uzlaşma, evrak ve arşiv yönetimi, halkla ilişkiler, satın alma, kiralama, bakım-onarım, sivil savunma ve benzeri işlemleri yürütmek,

iş süreçlerinin uygulanması, performansların ölçülmesi ve ölçüm sonuçlarının ilgili birimlere iletilmesine ilişkin işlemleri yürütmek,

Kişi, kurum ve kuruluşlardan satın alınan hizmetlerin sözleşme hükümlerine uygun olarak verilip verilmediğinin kontrol edilmesi, varsa uygunsuzlukların giderilmesi işlemlerini yürütmek,

Sunulan hizmetlerle ilgili olarak dilek, öneri ve şikâyetlerin toplanması, incelenmesi, değerlendirilmesi ve sonuçlandırılması işlemlerini yürütmek,

Sosyal güvenlik mevzuatı kapsamındaki konularda işveren, işyeri, sigortalı, emekli ve hak sahiplerinin kontrol, tespit ve inceleme işlemlerini yürütmek,

Sağlık hizmet sunucuları sözleşme şartlarına uyup uymadıklarına ilişkin kontrol, tespit ve inceleme işlemlerini yürütmek,

Hizmet ve ürün satın alınan kişi, kurum ve kuruluşlarla yapılan sözleşmelerin yürütülmesi, bunların feshine ilişkin işlemlerin gerçekleştirilmesi, sözleşmeden doğan ödemelerin yapılmasına ilişkin işlemleri yürütmek,

il müdürlüğü ve bağlı birimlerinde çalışan personelin özlük ve eğitim işlemlerini insan Kaynaklan Daire Başkanlığı ile eş güdüm içerisinde yürütmek,

Sosyal güvenlik merkezi kurulmayan il merkezinde sosyal güvenlik merkezinin görevlerini yürütmek ve

Başkanlık tarafından verilen benzer nitelikteki diğer görevleri yürütmektir.

Sosyal güvenlik merkezlerinin görevleri ise

Sigortalı ve işyeri tescil işlemlerini yürütmek,

Prim tahakkuk ve tahsilat işlemleri ile iadesi gereken primlere yönelik işlemleri yürütmek,

idari para cezası tebligat ve tahsilat işlemleri ile buna ilişkin itiraz taleplerinin alınması ve sonuçlandırılmasına ilişkin işlemleri yürütmek,

Görev alanı sınırları içerisinde kayıt dışı istihdamla ilgili mücadele işlemlerini yürütmek,

e-sigorta işlemlerini yürütmek,

isteğe bağlı sigortalılık işlemlerini yürütmek,

Ödenek, gelir ve aylık bağlama işlemleri ile hizmet ihyası ve toptan ödeme işlemlerini yürütmek,

Yurt dışı ve hizmet borçlanması işlemlerini yürütmek,

ilgili kanunlara göre sigortalılara ve hak sahiplerine bağlanan malullük, yaşlılık ve ölüm aylıkları ile sürekli iş göremezlik ve ölüm gelirinin artırılması, azaltılması, durdurulması, iptal edilmesi, kesilmesi, yeniden bağlanması, gelir veya aylıklardan kesinti yapılması, gelir veya aylıkların ödenmesi ile sigortalıların kimlik ve ödeme bilgilerinin güncellenmesine ilişkin işlemleri yürütmek,

Ödenek, gelir ve aylıklara ilişkin yersiz ödemelerin geri alınması ile buna ilişkin icra işlemlerini yürütmek,

Kurumdan gelir veya aylık almakta iken ölen sigortalı ve hak sahibinin sağ-lığında hak ettiği hâlde almadığı gelir veya aylık tutarının mirasçılara ödenmesi işlemlerini yürütmek,

Sigortalı ve hak sahiplerinin adres, banka veya posta ile ödeme değişikliği işlemlerini yürütmek,

ikili ve çok taraşı sosyal güvenlik sözleşmelerinin öngördüğü işlemleri yürütmek,

izleme ve değerlendirme için veri toplama işlemlerini yürütmek,

Genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin yol, gündelik ve refakatçi giderlerine ait ödeme ve katılım payı işlemleri ile bunlara ilişkin itiraz işlemlerini yürütmek,

Yersiz ödeme ve itiraza ilişkin işlemleri yürütmek,

Personelin özlük haklarıyla ilgili insan kaynaklan işlemlerini yürütmek,

Destek hizmetleri işlemlerini yürütmek,

Halkla ilişkiler ve bilgi edinme işlemlerini yürütmek ve

il müdürlüğü tarafından verilen benzer nitelikteki diğer görevleri yürütmektir.