Türkiye’de kamu ihaleleri ve bunlar sonunda imzalanan sözleşmeler (Odyakmaz, 1998, s.161), üç kanuna göre yapılmaktadır: 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu.
2886 sayılı Kanun kapsamında yapılan satım, kira, tRampa, mülkiyetin gayri ayni hak tesisine ilişkin sözleşmeler, nitelikleri gereği özel hukuk sözleşmeleridir. 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunun 4. maddesi, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında yapılan ihalelerin sonucunda imzalanan sözleşmelerde tarafların eşit haklara sahip olacağını, 36. maddesi de bu Kanunda hüküm bulunmayan durumlarda Borçlar Kanunu hükümlerinin uygulanacağını hüküm altına almıştır. Dolayısıyla, 4735 sayılı Kanun kapsamında imzalanan sözleşmeler de kural olarak idârenin özel hukuk sözleşmeleri arasında sayılırlar. Kamu ihale sözleşmeleri imzalanıncaya kadar olan aşamalarda yani ihale yapma ve karar alma sürecinde, idârenin tek yanlı yaptığı idârî işlemler söz konusudur. Dolayısıyla sözleşmenin imzalanma aşamasından önceki aşamalardan kaynaklanan uyuşmazlıklar idârî yargıda çözülecek, sözleşmenin imzalanmasından sonraki aşamalardan (sözleşmenin uygulanmasından) kaynaklanan uyuşmazlıklar da adlî yargıda çözümlenecektir.
Ancak idârenin kamu yararını gerçekleştirmek amacıyla, idârî sözleşmeleri de ihâle yöntemiyle yapmasında bir sakınca yoktur. Eğer ihâle sonucunda yapılan sözleşme, sözleşmenin karşı tarafıyla eşitlik ilkesine göre değil de idâreye üstünlük ve ayrıcalık tanınarak yapılmışsa ve sözleşmenin konusu bir kamu hizmetinin yürütülmesine ilişkinse, ortada bir idârî sözleşme vardır.
İdârenin sözleşmeleri konusunda ayrıntdı bilgi için bakınız. Odyakmaz, Z. (1998). Genel Olarak İdârenin Sözleşmeleri. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi (İhsan Tarak-çtoğlu’na Armağan). C.II, S. 1-2.
KAYNAK: www.puuny.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder