2 Aralık 2015 Çarşamba

Merkezden yönetimin sakıncaları şu biçimde sıralanabilir

Merkezden yönetimin sakıncaları şu biçimde sıralanabilir:
a) Merkezden yönetimin en önemli sakıncası, bürokrasiye neden olmasıdır. Bürokrasi hastalığına düşen örgütlerde, kamu hizmetleri yavaşlar, b) Aşırı merkeziyetçilik, demokrasi esaslarıyla bağdaşmaz, c) Merkezden yönetimde, siyasal açıdan güçlü olan parlamenterler, kamusal kaynakların kendi seçim bölgelerine kaydırılmasına neden olabilir, d) Merkez adına görev yapanlar, hizmetin gerekleri yerine merkezin görüşünün gereklerini uygulamayı yeğleyebilirler.
Merkezden Yönetimin Sakmcalarrna Karşı Geliştirilen Önlem: Yetki Genişliği
Yukarıda açıklanan sakıncalarına rağmen, tarihî, siyasal, sosyal ve ekoNomik nedenler, tüm ülkelerde merkezden yönetim sisteminin uygulanmasını zorunlu hâle getirmiştir. Bu sakıncaları ortadan kaldırmak veya en aza indirmek ve merkezden yönetimi yumuşatmak için bir dizi önlemler geliştirilmiştir. Bu önlemlerin başında yetki genişliği uygulaması gelmektedir.
Yetki genişliği, merkez adına karar almaya yetkili kılınmış yüksek düzeydeki şefin ya da şeflerin karar alma ve uygulama yetkilerinden bazılarının, kendi hiyerarşik denetimleri altında kullanılmak üzere, başkentteki veya taşradaki bazı yüksek memurlara aktarılmasıdır.
Yetki genişliği, merkezî idârenin başkent örgütü ile taşra örgütünün veya yurt dışı temsilciliklerin başındaki yöneticiler arasında olabileceği gibi başkent teşkilatının kendi içinde de olabilir. Merkezî idârenin başkent teşkilatı ile taşra veya yurt dışı teşkilatı arasındaki yetki genişliği uygulamasına örnek olarak vâlileri ve büyükelçileri gösterebiliriz. Başkent örgütü içinde yetki genişliği uygulamasına, müsteşarlıklar gösterilebilir.

 

KAYNAK: www.puuny.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder