2 Aralık 2015 Çarşamba

Sebebi İdâreye Bırakılan İdârî İşlemler

Sebebi İdâreye Bırakılan İdârî İşlemler
Hukuk kuralları bazı durumlarda, idârenin yapacağı işlemlerin nedeninin belirlenmesini idârenin takdirine bırakmış olabilir. Bu gibi durumlarda ortaya çıkan idârî işlemlere, “sebebi idâreye bırakılan idârî işlemler" denmektedir (Gözübüyük-Tan, 1998, s.854). Ancak bu gibi durumlarda, idârenin belirlediği neden, kamu yararına uygun olmalıdır. Hukuk kuralları, idârî işlemin sebep öğesini belirlerken, “millî güvenlik”, “genel güvenlik”, “genel asayiş”, “kamu düzeni”, “kamu yararı”, “genel sağlık”, “genel ahlâk”, “hizmetin gerekleri”, “kamu esenliği”, “görülen lüzum üzerine” gibi içeriği belirsiz denecek kadar geniş ve yoruma açık kavRamlar kullanmaktadırlar. Bu kavRamları yorumlama yetkisi doğal olarak idâreye verilmektedir. îdâre bu kavRamları yorumlarken, ilgilinin özel çıkarına veya zararına değil, tümüyle kamu yararı çerçevesinde hareket etmelidir. Bu tür kavRamları olaya uygun biçimde yorumlayarak tek doğru çözümün bulunmasına, “tek doğru çözüm teorisi” (Azrak, 1985, s.24) denir.
İdârenin takdir yetkisi konusunda bakınız. AZRAK, A.Ü. İdârî Yargı Denetiminin Sınırı Olarak İdârenin Takdir Yetkisi, İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, Y. 6, S. 1-3, İstanbul.

 

KAYNAK: www.puuny.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder