27 Ağustos 2015 Perşembe

Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri

Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri
Bakanlar kurulu, istediği an ve istediği bir konuda KHK çıkaramaz. Bir KHK çıkarabilmek için öncelikle Meclisten yetki alınması gerekir. Bu yetki, bir kanunla ve Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılan KHK'lar, hem Meclis denetimine (siyasi denetim) hem de yargı denetimine tâbidir.
rilir ve bu kanun ‘yetki kanunu’ olarak isimlendirilir. Yetki kanunu, çıkarılacak KHK’nm amacını, kapsamını, KHK’ya hakim olacak ilkeleri ve bakanlar kurulunun bu yönde KHK çıkarabilmek için ne kadar süreyle yetkili olduğunu içerir. Böyle-ce TBMM Bakanlar Kuruluna yetkisini devrederken bu yetkiyi belli bir süre içerisinde ve kendi belirlediği sınırlar çerçevesinde devretmektedir.
Yetki kanunun çizdiği sınırların yanında, KHK ile düzenlenmesi yasak olan bazı konular bulunmaktadır. İlgili düzenlemeyi genel itibarıyla ifade edecek olursak Anayasaya göre, temel hak ve özgürlükleri düzenleyen bir KHK çıkarmak mümkün değildir. Dolayısıyla bu yönde bir yetki kanunu verilmiş bile olsa, Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak KHK, denetim organı olan Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilecektir.
KHK’lar Resmi Gazete’de yayımlandıkları gün Meclise de sunulur. Meclise sunulmasıyla birlikte KHK, kanun hükmünde ve yürürlükte olan bir metin olmasına rağmen kanun tasarı ve tekliflerinin görüşülmesi usulüne tâbi olarak Mecliste görüşülür, ancak Anayasa bu görüşmenin öncelikle ve ivedilikle yapılması gerektiğini söyler. Meclis KHK’yı tamamen reddedebileceği gibi, bazı hükümlerini değiştirebilir, yahut KHK’yı kabul edebilir.
Anayasa Mahkemesi, KHK’ları şekil ve içerik (esas) bakımından denetlemeye yetkilidir.

 

KAYNAK: www.puuny.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder