27 Ağustos 2015 Perşembe

Sıkıyönetim ve Olağanüstü Hâl Kanun Hükmünde Kararnameleri

Sıkıyönetim ve Olağanüstü Hâl Kanun Hükmünde Kararnameleri
Sıkıyönetim ve olağanüstü hâl ilan edildiği takdirde, Bakanlar Kurulu, sıkıyönetim ve olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, sıkıyönetim ve olağanüstü hal süresince geçerli olmak üzere KHK çıkarma yetkisine sahiptir. Bu çerçevede KHK çıkarmak yetkisinin kullanılabilmesi için, olağan dönem KHK’larından farklı olarak, Meclis’ten alınacak bir yetki kanununa ihtiyaç yoktur. Ancak olağan dönem KHK’la-rım çıkarma yetkisi olağan Bakanlar Kurulu’na ait iken, sıkıyönetim ve olağanüstü hal KHK’ları ancak Cumhurbaşkanının başkanlık ettiği Bakanlar Kurulu tarafından çıkarabilmektedir.
Bu dönem KHK’larının olağan dönem KHK’larmdan ayrıldığı bir başka nokta, temel hak ve özgürlüklerle ilgili düzenleme yapılmasının mümkün olmasıdır. Dolayısıyla olağan dönem KHK’ları için yasak alan olarak düzenlenmiş temel hak ve özgürlükler, sıkıyönetim ve olağanüstü hâl durumlarında KHK’larca düzenlenebilecektir.
Sıkıyönetim ve olağanüstü hal KHK’ları sadece siyasi denetime, yani Meclis denetimine tâbidir. Bu KHK’lar aleyhine iptal davası açmak mümkün değildir. Bununla birlikte olağan dönem KHK’larından farklı olarak siyasi denetimin gerçekleştirilmesi güvence altına alınmıştır. Bu dönem KHK’ları yayımlandıkları gün Mec-lis’e sunulur ve 30 gün içerisinde Meclis’te görüşülerek kanunla karara bağlanır. Meclis çıkardığı kanunla KHK’yı reddedebileceği gibi tamamen veya değişikliklerle de kabul edebilecektir.
Uluslararası andlaşmalar, antlaşma yapma yetkisine sahip uluslararası hukuk kişileri arasında yapılır.

 

KAYNAK: www.puuny.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder