Kamu düzeninin öğelerini belirlemek Kamu düzeninin yedi öğesinin olduğu kabul edilmektedir: genel güvenlik, genel sağlık, dirlik ve esenlik, genel ahlak, kamusal estetik, insan onuru ve bireylerin kendilerine karşı korunması. Güvenlik kavRamı, bireylerin can ve mallarından endişe duymamalarını, saldırıya uğRamalarının önlenmesini ifade eder. Genel sağlık, bireylerin ve evcil hayvanların bulaşıcı, salgın ve yaygın hastalıklardan korunması, toplumun sağlıklı bir çevrede yaşamasının sağlanmasına yönelik kolluk faaliyetleridir. Dirlik ve esenlik kavRamı, toplum gereklerini aşan maddî düzensizlik ve rahatsızlıkların bulunmayışıdır. Genel ahlak, dış düzeni tehliKeye sokan, açığa vurulmuş ahlâkî tutum ve davranışlar, sınırlı da olsa idârî kolluğun görevleri içine girmektedir. Bazı istisnai durumlarda bireylerin kendilerine karşı korunması amacı da bir kamu düzeni öğesi olarak kabul edilmektedir. Örneğin, kolluk makamları kendi güvenliklerini sağlamak amacıyla otomobil sürücülerine emniyet kemeri takma zorunluluğu getirebilirler.
İdân kolluk türlerini açıklamak Organik açıdan kolluk, idâre tarafından yürütülen kolluk ve özel sektör tarafından yürütülen kolluk olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Emniyet Teşkilatı Kanunu polisi üçe ayırmıştır: îdârî kolluk, adlî kolluk ve siyâsî polis. îdârî kolluk da kendi içinde genel idârî kolluk ve özel idârî kolluk diye ikiye ayrılır. Genel idârî kolluk faaliyetleri, polis, jandarma, çarşı ve mahalle bekçileri, tarafından yerine getirilir. Avcılık, imâr, belediye ve köy kolluğu, ormanları koruma, gümrük, hayvan sağlığı, sanayi tesislerinin korunması, yabancıların yurda giriş-çıkışları ve konaklamalarının düzenlenmesi, at yarışları ve talih oyunları alanlarında özel kolluk faaliyetleri yürütülmektedir.
Kolluk yetkisinin kullanılışındaki ilkeler ile kolluk yetkisinin sınırlarını saptamak Kolluk yetkisinin kullanılışında dört temel ilke vardır. Bu ilkeler, hukukilik ilkesi, ölçülülük ilkesi, gecikmede tehlike bulunması ilkesi ve müdahalede haklılık ilkesidir. îdâre, kolluk yetkilerini, genel güvenlik, genel sağlık, esenlik veya genel ahlâk kamusal estetik, insan onuru ve bireylerin kendilerine karşı korunması dışında kullanırsa, yaptığı kolluk işlemi hukuka aykırı olur.
Kolluk işkmleri ve yöntemleri ile kolluk eylemlerini açıklamak
îdârî kolluk makamlarının işlem ve yaptırımları, düzenleyici işlemler ve birel işlemler olarak karşımıza çıkmaktadırlar. îdâre, kamu düzenini korumak için öncelikle düzenleyici işlemler yapar. Kolluk alanındaki birel işlemler ise, denetim, ruhsat verme, bildirim alma, önleme aRaması, kişileri ve araçları durdurma ve kimlik sorma, faaliyetin yasaklanması, faaliyetin ertelenmesi, emir ve uyarı, kapatma, re’sen icra ve zor kullanma olarak sıralanabilir. Kolluk sadece genel ve birel işlemler yaparak faaliyette bulunmaz. Kolluk bunların yanında ve çoğunlukla eylemler yaparak faaliyette bulunmaktadır. Kolluk alanındaki idârî işlemleri kolluk makamları ve kolluk üstleri yapabilmesine rağmen, idârî eylemleri, o eylemi yapacak her kolluk görevlisi yapabilmektedir.
Kolluk makamları ve personelini ayırt etmek Genel idârî kolluk açısından Bakanlar Kurulu, İçişleri Bakanlığı ve vâliler kolluk makamlarıdır. Belediyelerin kolluk makamları, belediye meclisleridir. Köylerin kolluk makamı ihtiyar heyetidir. Diğer özel kolluk makamları ise, özel kolluğun bağlı bulunduğu idârî birimin en yetkili karar organı veya ilgili veya bağlı olduğu bakanlıktır. Genel ve özel kolluk personeli değişik kamu tüzel kişilerine tabi olmasına rağmen, ödev ve denetim yönünden, bütün ülkede İçişleri Bakanının, illerde vâlinin, ilçelerde kaymakamların, bucaklarda müdürlerin otoritesi altında toplanmıştır.
KAYNAK: www.puuny.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder