27 Ağustos 2015 Perşembe

Sıkıyönetim ve Olağanüstü Hâl Kanun Hükmünde Kararnameleri

Sıkıyönetim ve Olağanüstü Hâl Kanun Hükmünde Kararnameleri
Sıkıyönetim ve olağanüstü hâl ilan edildiği takdirde, Bakanlar Kurulu, sıkıyönetim ve olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, sıkıyönetim ve olağanüstü hal süresince geçerli olmak üzere KHK çıkarma yetkisine sahiptir. Bu çerçevede KHK çıkarmak yetkisinin kullanılabilmesi için, olağan dönem KHK’larından farklı olarak, Meclis’ten alınacak bir yetki kanununa ihtiyaç yoktur. Ancak olağan dönem KHK’la-rım çıkarma yetkisi olağan Bakanlar Kurulu’na ait iken, sıkıyönetim ve olağanüstü hal KHK’ları ancak Cumhurbaşkanının başkanlık ettiği Bakanlar Kurulu tarafından çıkarabilmektedir.
Bu dönem KHK’larının olağan dönem KHK’larmdan ayrıldığı bir başka nokta, temel hak ve özgürlüklerle ilgili düzenleme yapılmasının mümkün olmasıdır. Dolayısıyla olağan dönem KHK’ları için yasak alan olarak düzenlenmiş temel hak ve özgürlükler, sıkıyönetim ve olağanüstü hâl durumlarında KHK’larca düzenlenebilecektir.
Sıkıyönetim ve olağanüstü hal KHK’ları sadece siyasi denetime, yani Meclis denetimine tâbidir. Bu KHK’lar aleyhine iptal davası açmak mümkün değildir. Bununla birlikte olağan dönem KHK’larından farklı olarak siyasi denetimin gerçekleştirilmesi güvence altına alınmıştır. Bu dönem KHK’ları yayımlandıkları gün Mec-lis’e sunulur ve 30 gün içerisinde Meclis’te görüşülerek kanunla karara bağlanır. Meclis çıkardığı kanunla KHK’yı reddedebileceği gibi tamamen veya değişikliklerle de kabul edebilecektir.
Uluslararası andlaşmalar, antlaşma yapma yetkisine sahip uluslararası hukuk kişileri arasında yapılır.

 

KAYNAK: www.puuny.com

Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri

Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri
Bakanlar kurulu, istediği an ve istediği bir konuda KHK çıkaramaz. Bir KHK çıkarabilmek için öncelikle Meclisten yetki alınması gerekir. Bu yetki, bir kanunla ve Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılan KHK'lar, hem Meclis denetimine (siyasi denetim) hem de yargı denetimine tâbidir.
rilir ve bu kanun ‘yetki kanunu’ olarak isimlendirilir. Yetki kanunu, çıkarılacak KHK’nm amacını, kapsamını, KHK’ya hakim olacak ilkeleri ve bakanlar kurulunun bu yönde KHK çıkarabilmek için ne kadar süreyle yetkili olduğunu içerir. Böyle-ce TBMM Bakanlar Kuruluna yetkisini devrederken bu yetkiyi belli bir süre içerisinde ve kendi belirlediği sınırlar çerçevesinde devretmektedir.
Yetki kanunun çizdiği sınırların yanında, KHK ile düzenlenmesi yasak olan bazı konular bulunmaktadır. İlgili düzenlemeyi genel itibarıyla ifade edecek olursak Anayasaya göre, temel hak ve özgürlükleri düzenleyen bir KHK çıkarmak mümkün değildir. Dolayısıyla bu yönde bir yetki kanunu verilmiş bile olsa, Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak KHK, denetim organı olan Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilecektir.
KHK’lar Resmi Gazete’de yayımlandıkları gün Meclise de sunulur. Meclise sunulmasıyla birlikte KHK, kanun hükmünde ve yürürlükte olan bir metin olmasına rağmen kanun tasarı ve tekliflerinin görüşülmesi usulüne tâbi olarak Mecliste görüşülür, ancak Anayasa bu görüşmenin öncelikle ve ivedilikle yapılması gerektiğini söyler. Meclis KHK’yı tamamen reddedebileceği gibi, bazı hükümlerini değiştirebilir, yahut KHK’yı kabul edebilir.
Anayasa Mahkemesi, KHK’ları şekil ve içerik (esas) bakımından denetlemeye yetkilidir.

 

KAYNAK: www.puuny.com